Nesimi Yetik benim dikkat ettiğim bir yönetmendi. Çünkü ilk filmi Toz Ruhu ile beğenimizi kazanmış ve umut veren bir başlangıç yapmıştı. İkinci filmi Dirlik Düzenlik yarışma filmi olarak karşımıza çıktığında iyi bir film seyredeceğimizi düşünmüştüm. Ne yazık ki hayal kırıklığına uğradım.

Nesimi Yetik’in 2006’da çektiği kısa metraj filmi Annem Sinema Öğreniyor onun becerisinin önceli olarak kabul edilmişti. Böyle bir başlangıçtan sonra ikinci filminde tekrar annesini oynatması bana biraz zorlama geldi. Çünkü sonuçta Dudu Hanım profesyonel bir oyuncu değil.  Bir anne ve iki kızkardeşin hikayesinde Asiye Dinçsoy gibi iyi bir oyuncu ile Dudu Hanım’ın sahneleri büyük dengesizlik yaratıyor. Küçük kız kardeşi ise yönetmenin eşi olan Betül Esener canlandırıyor. Betül Esener’in de idare eden bir oyunculuğu var. Peki yönetmen bu dengesizliğe neden izin verdi? Bilemiyorum.

Gelelim yönetmenin hikayesindeki kadın karakterlerin dertlerinin toplumsal yapı içindeki değerlerine. Toplumun içinde kadın olmanın bir çok zorluğu var. Mesela bir ev kadınının anne ve eş olmanın dışında topluma kendini kabul ettirmekteki yaşadığı zorluklar. Erkek ve kadın eşitliğini sadece evindeki dört duvar arasında nasıl sağlayacağı. Veya çalışan bir kadının toplum tarafından ona yüklenen sorumlulukları nasıl karşılayacağı. İş yerinde erkekler ile girdiği rekabette nasıl ezilmeyeceği. Daha birçok genel rol var konuşulacak veya odağa alınacak. Bütün bunlar dururken Nesimi Yetik’in karakterleri kendi içinde engeller taşıyor. Mesela Asiye Dinçsoy’un canlandırdığı Hicran karakteri, yürüme engelli olan Hicran hem kardeşinin güzelliğini kıskanır hem de yürüme engeli yüzünden hayata küsmüştür. Vildan ise okumadığı için kardeşine benzer bir küskünlük yaşar. Vildan güzel bir kadındır ama sorumsuz ve bencildir. Dudu anne ise zamanında kocası tarafından ezilmiş onu kaybedince ise iki kızının yanında yaşamaya devam etmiştir. Şimdi film bu karakterleri çiziyor ama inanın ben bile bunları yazarken boşlukları kendim dolduruyorum. Mesela Dudu hanımın karakterinin aslında tek problemi var, o da iki kızının geçimsizliği. Peki bu bir film karakteri olmaya yeter mi? Ayrıca iki kardeşin problemleri de kişisel problemler. Hatta o kadar kişisel ki buradan yola çıkıp evrensel bir kadın probleminden bahsedemiyoruz. Bu haliyle film kadınlardan oluşan ama toplum içinde kadının genel problemlerinden uzak kalan bir yapım olmuş.

FİLMİN KÜNYESİ

Yönetmen

Nesi̇mi̇ Yeti̇k

Senaryo

Betül Esener

Nesi̇mi̇ Yeti̇k

Görüntü Yönetmeni

Vedat Özdemi̇r

Kurgu

Betül Esener

Oyuncular

Dudu Yeti̇k

Asi̇ye Di̇nçsoy

Betül Esener

Serdar Akbıyık
1967 yılında İstanbul'da doğdu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Antropoloji Bölümü'nü bitirdi. Erol Simavi Vakfı Gazetecilik Bursu'nu kazanıp iki yıllık eğitimden sonra Hürriyet Gazetesi'nde istihbarat muhabiri olarak mesleğe başladı. 1992 yılında Hürriyet Yazıişleri'ne geçti. 1993'te Spor Gazetesi'ni kuran grupta yer aldı. 1996'da Hürriyet Yazıişleri'ne döndü. 1999'da Star Gazetesi kuruluşunda bulunmak için Hürriyet'ten ayrıldı. 2000-2001 yıllarında Almanya'da Star Gazetesi'ni çıkaran grupta Yazıişleri Müdürlüğü yaptı. 2002'de Türkiye'ye dönüp Star Grubu'na bağlı olan ve yeniden yayımlanan Hayat Dergisi'nde görev aldı. Hayat Dergisi'nde ve Star Gazetesi'nde sinema eleştirmenliği yaptı. 2004 yılında Star Gazetesi Yazıişleri Koordinatörlüğü görevine getirildi. Halen Star Gazetesi İnternet Yayın Müdürlüğü ve sinema eleştirmenliğini sürdürmektedir. Star Gazetesi, Kral Müzik Dergisi ve internette çıkardığı Cinedergi'de sinema yazıları yayımlanmaktadır. 2007 yılında "Türk Sineması'nı Yönetenler" adlı yönetmenlerle yaptığı röportajları kapsayan bir kitap çıkardı.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.