2015 yılının iz bırakan yapımları arasında yer alan, animasyon türündeki Anomalisa , senaryosu Charlie Kaufman tarafından yazılmış olup Duke Johnson ve Charlie Kaufman tarafından yönetilmiş.

Charlie Kaufman, kuşkusuz Hollywood sinemasının en ilginç kalemine sahip senaristlerden birisi. Televizyon dizileri ile başlamış olduğu senaryo işini, John Malkovich Olmak (1999), İçgüdü (2001), Sil Baştan (2004) gibi işlerle devam ettirdi. 2008 yılında ise hem senaryosunu yazdığı hem yönetmenliğini üstlendiği New York Yanılsamaları Cannes Film Festivali’nde 2 adaylık kazanmasını sağladı. İlk yönetmenlik işi olmasına rağmen enteresan kurgusu ve varoluş sorgulamaları oldukça dikkat çekici ve başarılıydı. Aradan 7 yıl geçtikten sonra tekrar yönetmenlik koltuğuna oturan Kaufman bu sefer yetişkin kategorisinde sayılacak bir animasyon işi ile karşımızda ve Duke Johnson ile beraber çalışmışlar ve stop-motion tekniğini kullanmışlar. Kukla tekniği olarak da adlandırabileceğimiz filmin konusu da bu teknik ile örtüşmekte. Fregoli sendromu yani binbir surat sendromu olarak da literatüre geçen filmin ana karakteri olan kişisel gelişim uzmanı Michael Stone (David Thewlis) , herkesi tek kişi görmekte. Aynı zamanda varoluş kaygısı içerisinde.

Vatan Gazetesi yazarlarından Demet Sarova filmi şöyle özetliyor: “Anomalisa açıkçası izleyiciye çok büyük heyecanlar vaat etmiyor. Oldukça basit bir konuya sahip.  Orta yaş krizindeki Michael Stone’un sıkışıp kaldığı monoton yaşamından  sapıp sapmama konusundaki git gellerine tanık oluyoruz. Stone “Müşterilerinize yardımcı olmanıza nasıl yardımcı olabilirim?” isimli  bir kitabın yazarı, evli ve bir çocuğu var.  Bir toplantıda konuşmacı olarak yer almak için  Cincinati’ye gidiyor. Yerleştiği otelde tanıştığı bir firmanın satış temsilciliğini yapan Lisa’nın hayatının aşkı olup olamayacağı düşüncesi düşüncelerinde yer etmeye başlıyor.”

David Thewlis voices Michael Stone in the animated stop-motion film, ANOMALISA

Filmin ismine de kaynak olan, kuralların dışında manasına gelen “anomali”, “bir şey ne kadar ötekileştirilirse o kadar cazipleşir” düşüncesi üzerine kurulu. Tektipleşen toplumdan, normlar, olgular ve kurallardan ne kadar uzaklaşırsa birey, farklı kanallara başvurması o kadar olağandır. Kaufman da senaryosunu bu prensip üzerinden ilerleterek, çok derinlere inmeden fakat samimi bir dile anlatmayı tercih etmiş. Filmin ana karakterleri dışındaki tüm karakterlerin aynı surete ve aynı sese sahip olması, toplumsal yabancılaşmanın ve bireylerin toplumsal sınırlar içerisinde “aynılaşmasının” en belirgin göstergesi. Bu denli standartlara uygun toplumun birey üzerindeki etkisi sonucunda yaşanan kimlik bunalımı, varoluş sorgusunu da beraberinde getiriyor.

En İyi Animasyon Filmi dalında hem Oscar hem de Altın Küre’de adaylıkları olan Anomalisa maalesef mutlu sona ulaşamamış. Venedik Film Festivali’nde ise Jüri Özel Ödülü’nü almayı başarmış. Genelde karşılaştığımız animasyon filmlerinin aksine daha psikolojik bir dünyaya sahip olan filmin boxofficemojo verileri de çok fazla kitleye ulaşamadını gösteriyor. Zira 8 milyon dolarlık bütçesine rağmen yalnızca 5.6 milyon$ hasılat elde etmiş. Filmin yapımında ise fon oluşturarak bağışlar aracılığıyla bütçe denkleştirilmiş. Dolayısıyla filmin credit bölümü teşekkür iletmekten yaklaşık 10 dakika sürüyor.

 

erdinc bozkurt
3 Temmuz 1996 yılında Bodrum’da doğdum. Sinemaya olan merakım ilk olarak oyunculuk ve tiyatro ile başladı. Ortaokul yıllarımda televizyonda yayınlanan Çok Güzel Hareketler Bunlar adlı program, tiyatro skeçleri yazmama ve okulda oynamamda etkili oldu. Liseye geçtikten sonra yazdığım tiyatro skeçleri yerini film senaryolarına bıraktı. Her gün film izleyerek sinemalar.com da amatör yorumlar yazmaya başladım. Uşak Üniversitesi’nde Sosyoloji Bölümü okumaya başladım ve sinemanın toplumsal boyutlarını incelemeye başladım. Lisans Bitirme Tezi’mi “Sinemada Amerikan Milliyetçiliği: Süper Kahraman Filmleri Üzerine Değerlendirme” çerçevesinde ele aldım. Yüksek lisansa hazırlanmaktayım ve yüksek lisans tezimi, yaşadığım yer Bodrum’un geçmişten günümüze kültürel ve sinema mekanı açısından dönüşümü üzerine yazmayı hedefliyorum.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.