Yönetmen Murat Şeker’in fenomen serisi Çakallarla Dans filminin 5. bölümü yayında, pardon sinemalarda. Sinemanın eğlence olduğu noktada filme beş yıldız ama sinema sadece eğlence midir?

Bizim sinema eleştirmenleri çevresinde yönetmen Murat Şeker’in mesleğe başlangıcındaki sempati dağılmakta. Bunun sebebi ilk iki filmi olan 2 Süper Film Birden ve Almanya Rüyası ile yarattığı beklentileri 2010’da çektiği Çakallarla Dans filmiyle karşılayamamış olması. Daha doğrusu bu filmle Murat Şeker’in sinemasının iyice gişe filmine evrilmesi. Eh bu konuda biraz meslektaşlarıma hak vermiyor değilim. Çünkü Çakallarla Dans’ın ilk filminden sonra Arkadaşım Max, Deli Ormanlı, Görevimiz Tatil ve Çakallarla Dans’ın 2,3,4 ve bu hafta da gösterime giren beşincisini çekti Murat. Benim sinema eletirmenlerinin hoşnutsuzluğuna hak vermemin asıl sebebi, Şeker’in gişe filmleri dışında sinema adına kaliteli ve farklı yapımlara imza atacak yeteneğe sahip olmasına duyduğum inanç aslında. Çünkü Murat’ın hayal dünyası ve tatminsizliği gerçek bir bağımsız yönetmeni sinemamıza kazandıracak kadar derindi. Tabii Türk sinemasına hakimiyeti de başka bir neden? Yani bu milletin sinemasını yapabilecek bir duygu dünyasına, bilgiye ve yeteneğe sahip Murat Şeker. Bütün bu değerlere sahipken sadece espri yüklü, dramatik alt yapıdan yoksun bir türe evrilmesi beni de rahatsız ediyor. Sonra Murat’ın neden bu döngüye düştüğünü düşündüm. Biraz gerçekçi olalım. Filmlerin gişe verilerine baktınız mı son zamanlarda. Bu hafta listenin başında Müslüm ile Yol Arkadaşım 2 var, bunların toplam izleyicisi 4 milyon civarında. Sonra iki animasyon geliyor, Rafadan Tayfa Dehliz Macerası ve İnanılmaz Aile 2 bunların da toplam 2 milyona yakın bir izleyicisi var. Peki bizim festivallerde ödüllere boğduğumuz Anons’u kaç kişi izlemiş, 4 haftada 6800 kişi. Yani haftaya vursanız 2000 kişi bile gitmemiş. Ya dünyada kabul görmüş, Türk sinemasının şu anki en başarılı yönetmeni Nuri Bilge Ceylan’ın Ahlat Ağacı’na kaç kişi gitmiş dersiniz, 23 haftada 241 bin izleyici. Yol Arkadaşım 2, 4 haftada 2 milyon izleyiciye ulaşırken Ahlat Ağacı 23 haftada 241 bin izleyici. Ben şimdi Murat Şeker’i nasıl eleştirebilirim ki? Hadi eleştirdim diyelim bunun reel hayattaki karşılığı nedir? Biz sinema yazarları bu gişe dengesizliğinden ne gibi zarar görüyoruz? Yani evimize soktuğumuz ekmeği ne kadar etkiliyor? Karşılığı sıfır. Ama Murat Şeker cebindeki parayla film çekiyor. Bunun sabah kahvaltı ettikten sonra sinema koltuğuna oturup film seyreden eleştirmene göre daha farklı bir anlamı olsa gerek Murat Şeker için… Bir de bu endüstrideki çıkmazlar içinde yaşamak zorunda olan Murat Şeker’in sinema rengini konuşalım. Onun en büyük özelliği, daha ilk filminden beri Yeşilçam sinemasının sıcaklığında günümüzün halk filmlerini üretme azmidir. Öyle Tarkovskilerle veya Fransız yeni dalgasıyla yıkanmış değildir. O günümüzde Ertem Eğilmez, Orhan Aksoy, Temel Gürsu, Kartal Tibet, Ümit Efekan gibi yönetmenlerin devamıdır ki ben buna çok önem veriyorum. Türk sineması tanımı yapabilmek için birbirini takip eden ve dönüşen bir sinema anlayışının olması lazım. Murat Şeker bu sinema anlayışını hayata geçirebilecek bir yönetmendir. Bu noktada Yeşilçam’ın dönüştüğü şey ne yazık ki Çakallarla Dans’tır. Yani Çakallarla Dans’ın özelinde bir tanımlama değil bu. Yol Arkadaşım 2’den Recep İvedik’e, Arif V 216’dan Çalgı Çengi’ye kadar günümüz gişe filmlerinin hepsi Yeşilçam’ın günümüzde dönüştüğü şeydir. Böyle baktığım zaman Çakallarla Dans 5 Murat Şeker’in bu piyasada ve meslekte yaşayabilmek için üretmek zorunda olduğu ve mecburiyetler dahilinde eğlenmeye de çalıştığı bir filmdir. Çakallarla Dans 5’in sinemamızın genelinde ne ifade ettiğinden gelip koltuğa oturup izleyecek insana ne ifade edeceğine gelince. Güleceksiniz ve eğleneceksiniz. Şevket Çoruh, İlker Ayrık, Timur Acar çok başarılılar ama Didem Balçın’a gelince bir durmak istiyorum. Hem dişiliği hem de doğal komedi yeteneği ile Çakallarla Dans’ın ağır topu gittikçe Didem Balçın oluyor. Gupse Özay ile Didem Balçın son dönemlerin en iyi komedi kadın oyuncuları benim için. Filmin konusuna gelirsek, Çakallar grubumuz birbirlerine 100 metre uzak kalma şartıyla tahliye olurlar. Kahramanlarımız, bu yasağı delmek isterken Kayınço Gökhan’ın yıllar önce tek gecelik ilişkisinden çocuğu olduğu ortaya çıkar. Kızı Leyla, zengin ve züppe bir çocuk olan Sinan’la birliktedir. Gökhan, bunu gururuna yediremez. Sinan’la kızı Leyla’yı ayırmanın yollarını aramaya başlar. Ancak bunu tek başına yapması imkansızdır. Çakallar hem yasağı delip hem de Kayınço’nun kızını kurtarmaya çalışırken başlarına birbirinden komik, heyecanlı olaylar gelecektir.

FİLMİN KÜNYESİ

Yönetmen: Murat Şeker

Senarist: Murat Şeker, Ali Tanrıverdi

Oynayanlar: Şevket Çoruh, İlker Ayrık, Timur Acar, Murat Akkoyunlu

Yapım: 2018, Türkiye

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.