Satisfaction… Aşkın ömrü kaç yıldır, evlilik aşkı öldürür mü, diriltmenin çaresi var mıdır, biten ilişkinin suçlusu kimdir, gecelik kaçamaklar aldatma mıdır, aldatma affedilebilir mi, çiftleri bir arada tutan nedir gibi sorular Neil ve Grace’in bol aşk çıkmazlı izleği üzerinden anlatılır. İlginç olan aldatanın kadın ve kendisini suçlu hissedenin erkek olmasıdır.
Satisfaction dizisinin kahramanı Grace Truman evli, çocuklu ve mutlu olmasına karşın eskort genç bir erkekle ilişki yaşar. İş hayatı yoğun, başarılı ve yakışıklı kocası Neil Truman erken döndüğü iş seyahatinden sonra karısını yatakta yakalar ancak durumu açık etmez ve takibe başlar. Araştırdıkça karısının sevgilisinin aslında parayla seks yapan bir genç olduğunu öğrenir. Grace’e ve 16 yaşındaki kızı Anika’ya çaktırmadan yaşamının, evliliğinin ve kendisinin eksiklerinin ne olduğunu anlamaya çalışır. Zaten çoktandır anlamsız bulduğu yaşamı artık karısının kendisinde bulamadığını başkasında aramasıyla büyük bir boşluğa düşer. Neil tükenen aşkları ve biten romantizmi yeniden alevlendirmek için bambaşka bir hayata savrulur ve yeni yaşamında kadın erkek ilişkilerine ve kendine dair pek çok şeyle yüzleşir. Takibin getirdiği olaylar zincirlemesi Neil’i, Grace’in eskort sevgilisinin hayatını önüne sunar ve bir ilişkinin neden, nasıl ve nerelerde tükendiğini sorgulamak için eskort olarak çalışmaya başlar. Kendisine birkaç saatlik tatmin satın alan kadınların ne istediğini öğrenmeye çalıştıkça sert ve kabullenmesi güç gerçekleriyle karşılaşır.
Kahramanının kadın olarak arzuyu üreten, arzularının peşinden koşan ve eksik doyumuna çare arayan bir karakter olması ve erkeğin kadını nesneleşmiş mülklerinden biri gibi görmeyerek kaybetme korkusuna düşmesi çok fazlaca işlenen bir konu değildir. Bu yüzden temsili özgür kadının bilinçli olarak yani tuzağa filan düşürüldüğü için değil, bile isteye bedensel ve ruhsal doyumun peşinde yalanlar söylemesi farklı ve az rastlanır bir durumdur. Çünkü ana akım işlerde bu türden aksiyonlar aldatma olarak tanımlanır ve aldatma eylemini yapan kadın da anlatının kötü karakteridir. Oysa Satisfaction’da Grace’i anlamaya davet eden bir üslup söz konusudur. Tüketim toplumunda sahip olunan statü ve materyallerin gerçek bir doyum sağlamadığı ilk bölümden itibaren tüm karakterlerin arayışları üzerinden yeniden gündeme oturur.
Elde ettiklerini birlikte tüketecek zamanı ve ruhu kaybeden çift aldatma sonrası rutinden çıkmaya çalışırlar. Daha doğrusu karısının bir eskortta ne aradığını bulmak için tabakalaşmanın dayattığı zevkler ve monotonluktan evliliğini sıyırmaya çalışan Neil giderek tuhaflaşır, yakınlaşmak isterken yabancılaşır. Yabancılaşmaya neden olan aldatma artık çift taraflı ve düzenli bir trafiğe oturur. Çıkmaz büyür, arzular giderek doyumsuzlaşır, evliliklerine heyecan ve dinamizm gelse de fertler yalanlar çıkmazında iyice birbirlerine benzerler. Freud ‘arzuyu üreten, nesnenin yarattığı hayal kırıklığıdır’ der. Buna göre zaten tam olmayan ve aradıklarını birbirinde bulamayan ya da kaybeden çiftin aldatılma sonrası hayal kırıklığı artar, hatta depreşir. Yine de Grace ve Neil ayrılmayı düşünemeyecek kadar karşılıklı bir sevgi içindedir ancak Grace’in yaşadığı ve yaşattığı hayal kırıklığı ihtiyaç duyulan doyumun eksikliğini büyütür, geliştirir, pekiştirir.
Çift artık başkalarıyla cinsellik yaşamama kararı alsa da bedensel hazların tatminini aldatma gibi görmemeye de başlar. Ne de olsa günümüzde beden doğallığından sıyrılmış, üzerinde oynanan, çalışılan veya işlenebilen geliştirilebilir, değiştirilebilir mekanizmalar gibi değerlendirilmektedir. Grace biricik ömrünün farkında bir kadındır, biyolojik varlığının sesini duyar ve nesneleşmiş bedenine hizmet etmeye çalışır. Artık kendi doyumsuzluğunun içinde bunalan bedeninin nesnesi haline gelmiştir. Toplumun kabul ettiği formda uygun kalıplarda mutlu yuvasını korumaya çalışırken gizli gizli eskortuyla ilişkiye girmeye de devam eder. Disipline edici toplumsal kuralların işleyişine uygun hareket etmede sorun yaşamaz. Diğer yandan karısının aldatmaya devam ederken kendisini ve ailesini ihmal etmeyişi Neil’i büyük bir hayrete düşürür ve kurtulmaya çalıştığı yabancılaşmayı geliştirir.
Birinci ağızdan Neil’in perspektifinden ilerleyen metin aslında huzursuz, obsesif, mükemmeliyetçi ve maceracı bir adamın evliliğinin iflas ettiğini bizzat gördüğü halde inkar edişini anlatıyor. İnkar sürecini haklı çıkartacak aksiyonlara girmesiyle evlilikleri ve ilişkileri yeni travmalarla tuhaflaşıyor. Uzakdoğu felsefesinden sekse uzanan arayışın en uzak sığınma noktası ise bahçesindeki havuz oluyor. Neil’in en dibe dalma takıntısı adeta anne karnına dönmeye çalışan çaresiz küçük erkek çocuğunun çıkış ve sığınma ihtiyacını sembolize ediyor.
Satisfaction anlatının provoke eden dramatik yapısı nedeniyle kendisini fazlaca tekrar etse de sürükleyici ve seyircisini de evlilik kurumunun hapseden yapısına kilitli tutan güçlü ve güncel bir iştir denilebilir. Elbette bu coğrafyada Satisfaction gibi bir dizi ya da hafiften benzeri dahi söz konusu olmaz. Ne de olsa daha bu sezonun en iddialı yapımlarından ‘Benim Adım Gültepe’ dizisinin kadın kahramanı evli olduğu halde yasak aşka düşünce ortalık karışmıştı. Kadın hemen sonraki bölümlerde öldüresiye dövüldü, sövüldü, dışlandı ve yetmeyince sevgilisini öldürdü ancak yine de affedilmedi ve dizi yayından kalktı. Dolayısıyla Satisfaction bizim için tüm bilim-kurgu uzay filmlerinden daha yabancı, iğreti edici ve kabullenemez bir dizidir. Kaldı ki son alınan bilgilere göre zaten kadın erkek eşit değildir ve kadının fıtratında annelikten ötesi yoktur. Oysa Satisfaction bir metin olarak aldatma eylemiyle başlayan kendini tanıma, arama ve adeta hasta ruhlarının tahlil ve tedavi sürecini anlatıyor. Yani kötü, yanlış, yasak ve ayıplı bir eylem doğruya giden kapıyı zorlayan bir yol haritası sunuyor. Tam bir aydınlanma ve temizlik için önce biraz karanlık ve kir gerekiyor galiba ve belki de en masum duygu ve düşünceler kirli ilan edilen bölgelerde yaşanıyor.
ŞENAY TANRIVERMİŞ