Tokyo Gore Style 101… Sinema, hala doludizgin devam eden macerasına 19. Yüzyılın sonunda başladı. Lumiere Kardeşler’in çektiği Trenin Gara Girişi’nin (L’arrivée d’un train à La Ciotat), bilet kesilerek bir seyirci topluluğuna gösterimi yapılan ilk film olduğu kabul edilir.

Kabaca bir trenin istasyona yaklaşıp durmasının ve yolcuların trene inip binmesinin görüntülenmesinden ibaret olan film, henüz hareketli görüntüye aşina olmayan seyirci topluluğunu adeta büyüler. Hatta bir kısım seyircinin, trenin duramayıp üzerlerine geleceğinden ürkerek, gösterim yapılan kafeden dışarı kaçtığı söylenir. Zamanla seyirci sinemaya alışır ya da öyle olduğunu zanneder. Çünkü sinemacılar, seyirciyi şaşırtacak yenilikler(!) peşinde koşmaktan asla vazgeçmez.

Filmlerin sayısı arttıkça belli bir kategorizasyona gidilmesi kaçınılmaz hale gelir. 1895 yılında seyircilerin panik içinde kaçmasına sebep olan Trenin Gara Girişi, doğal olarak belgesel türüne dahil olur. Bugün herhangi bir izleyicinin herhangi bir belgesele bu denli aşırı tepki vermeyeceği aşikâr. Seyirciyi ürkütme görevi artık başka türlerin hâkimiyeti altında.

Günümüzde hala seyirciyi rahatsız edip sinema salonundan kaçırmayı başaran filmler var. Kendi tecrübelerimden iki örnek vermek isterim. Her ikisi de İstanbul Film Festivali dahilinde gösterimi yapılan filmlere ait. İlki 1992 yılındaki 11. İstanbul Film Festivali kapsamında (yanılmıyorsam) Osmanbey Gazi’de gösterilen, Pasolini’nin yönettiği Salo ya da Sodom’un 120 Günü. Salonun neredeyse tamamı dolu olmasına rağmen, görsel şiddet dozu yüksek sahneler başladıktan sonra seyircilerin çoğu salonu terk etmişti. İkincisi ise 2001 yılındaki 20. İstanbul Film Festivali kapsamında Beyoğlu Beyoğlu’nda gösterilen, dahi yönetmen Miike’nin Audition isimli filmi. Bu gösterimin tam dolu olduğunu çok net hatırlıyorum. Başrolde inanılmaz bir performans gösteren Eihi Shiina’nın canlandırdığı Asami isimli karakterin, kulakları tırmalayan ‘kri, kri, kri’ sesleri eşliğinde daha da korkunç hale gelen, oldukça rahatsız edici işkence sahneleri başladığında, salonun tamamına yakını arkasına bile bakmadan kaçmıştı.

 

En başta söylediğim gibi sinema macerası doludizgin devam ediyor. Aynı şekilde seyirciyi ürkütüp şaşırtmayı, rahatsız etmeyi ve hatta kelimenin tam anlamıyla şoke etmeyi hedefleyen filmler de yoluna devam ediyor. Gün geçtikçe şiddet eşiği yükselen bu tarz filmlerin, her defasında yeni baştan çizilen sınırlarını en çok Uzakdoğulu sinemacılar zorluyor, daha da esnetip genişletmeye uğraşıyor. Son yıllarda Japonya’dan çok ama çok uçuk filmler çıkmaya başladı. Özellikle Yoshihiro Nishimura ve Noboru Iguchi önderliğinde devam eden bu çılgınlığın artık bir ismi de var: ‘Tokyo Gore Style’. Her haliyle mevcut türlerden birinin çatısı altına girmekte sıkıntı yaşayan bu filmlerin kendini tanımlayan bir tür altında toplanması, sanırım hem izlemek, hem de uzak durmak isteyenler açısından çok daha hayırlı olacak.

 

Gittikçe azalan bir ilgiyle takip ettiğim türe kısa bir bakış atmak ve tür dahilindeki filmlerin bir listesini çıkarmak niyetindeyim. Hanımlar, beyler, karşınızda Tokyo Gore Style!

 

Her Şey Tokyo Gore Police ile Başladı!

 

Uzakdoğu sinemasına ilginiz varsa, yolunuz illa ki Tokyo Gore Police (2008) ile bir şekilde kesişmiştir. Hem Asya’da hem de Batıda büyük bir şaşkınlık ile karşılanan TGP, o güne kadar izlediğimiz hiçbir şeye benzemiyordu. Manga, kara mizah, cyberpunk, çizgi roman, samuray, gore, splatter punk, komedi, kabuki, işkence pornosu ve dövüş sanatları gibi birbirinden çok farklı kaynaklardan beslenen TGP, çok riskli bir tarife ile yola çıksa bile işinin ehli bir aşçı olan Yoshihiro Nishimura liderliğinde, seyir zevki yüksek, harika ama bir o kadar da garip bir çılgınlığa dönüşmüştü. Her ne kadar ilk Tokyo Gore Style örneği budur diyemesek de, fitili ateşleyip art arda benzer filmlerin çekilmesini sağlayanın TGP olduğunu gönül rahatlığı ile söyleyebiliriz.

 

Bu türler arası karışımın ilk adımlarının Meatball Machine (2005) ya da Battlefield Baseball (2003) ile atıldığı söylenebilir. Daha da geriye gidersek Shozin Fukui’nin yönettiği 964 Pinocchio (1991) ile Shinya Tsukamoto’nun bütün filmografisinin bu yeni türe esin kaynağı olduğu ortadadır.

 

Türün en göze çarpan özelliği, Tsukamoto etkisinin bariz belli olduğu, mantık sınırlarını zorlayan modifiye vücut parçalarıdır. Makineli tüfeğe ya da kılıca dönüşen göğüsler mi istersiniz, kıçından çıkan kılıçla dövüşen kadın savaşçılar mı istersiniz ya da hiçbir malzeme kullanmadan, tamamen zombilerden oluşan bir otomobil mi istersiniz, her birinin ve ötesinin Tokyo Gore Style filmlerde karşınıza çıkması yüzde yüz garanti. Bir diğer özellik ise havada uçuşan kollar, bacaklar ve kafalar. Neredeyse hiç kimse bir kurşun ya da kılıç darbesi ile ölmüyor, herkesin illa ki vücudundan bir parça kopuyor ve kan musluğunu sonuna kadar açmışçasına bol tazyikli bir kan duşu başlıyor. Bir diğer önemli özellik ise bütün bu filmlerin hepsinin düşük bütçeli olması. Tabii ki bu durum en çok yapımcıların ağzını sulandırıyor.

 

Japonya’nın en köklü yapım şirketlerinden biri olan Nikkatsu, kendi altında Sushi Typhoon isimli bir birim açarak sadece bu tarz filmler üretmeye başladı. Büyük bir kısmı direkt videoya üretilen bu filmler, kendi ülkesinden çok Batı’da önemli bir pazar payına sahip. Sushi Typhoon, birçok yönü ile bana ABD’nin yaramaz yapım şirketi Troma’yı hatırlatıyor. Kimbilir, belki ileride bu tarz filmler (Troma örneğinde olduğu gibi) türe en çok destek veren Sushi Typhoon ismiyle anılır.

 

Tokyo Gore Style Filmleri Listesi

 

Zamanla yeni örneklerin hız kesmeden ekleneceği bu listeyi fırsat buldukça yenileyeceğim. Tür dahilinde şimdiye kadar çekilmiş bütün filmleri listelemeye çalıştım. Filmlerin künye bilgilerinin yanı sıra yanlarına yıldızlar koydum. Bu kesinlikle verdiğim not olarak algılanmamalı. Sadece türe uzak olup da yakınlaşmak isteyenlere kolaylık sağlamak için yapılmış bir uygulama. Yıldız sayısı fazla olanlardan başlamanız sağlığınız için çok önemli. Yok, bu beni kesmedi derseniz, o zaman diğerleri ile devam etmek tamamen sizin tercihinize kalmış.

 

Meatball Machine (2005) ****

 

Yönetmen: Yudai Yamaguchi, Jun’ichi Yamamoto

Senaryo: Jun’ya Katô

Oyuncular: Issei Takahashi, Aoba Kawai, Kenichi Kawasaki

 

Hard Revenge, Milly (2008) ****

 

Yönetmen: Takanori Tsujimoto

Senaryo: Takanori Tsujimoto

Oyuncular: Hirotsugu Imamura, Mitsuki Koga, Miki Mizuno

 

Onechanbara (2008) **

 

Yönetmen: Yôhei Fukuda

Senaryo: Yôhei Fukuda, Yasutoshi Murakawa

Oyuncular: Eri Otoguro, Tomohiro Waki, Tarô Suwa

 

Tokyo Gore Police (2008) *****

 

Yönetmen: Yoshihiro Nishimura

Senaryo: Kengo Kaji, Maki Mizui, Yoshihiro Nishimura

Oyuncular: Eihi Shiina, Itsuji Itao, Yukihide Benny

 

The Machine Girl (2008) ****

 

Yönetmen: Noboru Iguchi

Senaryo: Noboru Iguchi

Oyuncular: Minase Yashiro, Asami, Kentarô Shimazu

 

Oppai Chanbara: Striptease Samurai Squad (2008) *

 

Yönetmen: Akira Hirose

Senaryo: Akira Hirose

Oyuncular: Ruru Anoa, Mina Asa, Yôichi Matsuda

 

Samurai Zombie (2008) *

 

Yönetmen: Tak Sakaguchi

Senaryo: Ryûhei Kitamura

Oyuncular: Mitsuru Fukikoshi, Issei Ishida, Tak Sakaguchi

 

RoboGeisha (2009) **

 

Yönetmen: Noboru Iguchi

Senaryo: Noboru Iguchi

Oyuncular: Yoshihiro Nishimura, Asami, Naoto Takenaka

 

Hard Revenge, Milly: Bloody Battle (2009) **

 

Yönetmen: Takanori Tsujimoto

Senaryo: Takanori Tsujimoto

Oyuncular: Miki Mizuno, Rei Fujita, Mitsuki Koga

 

Samurai Princess (2009) *

 

Yönetmen: Kengo Kaji

Senaryo: Sôtarô Hayashi

Oyuncular: Yû Aiba, Takeshi Ayabe, Terri Doty

 

Chanbara: The Movie-Vortex (2009) *

 

Yönetmen: Tsuyoshi Shôji

Senaryo: Fukushima Yoshiki

Oyuncular: Chika Arakawa, Kumi Imura, Rika Kawamura

 

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl (2009) **

 

Yönetmen: Yoshihiro Nishimura, Naoyuki Tomomatsu

Senaryo: Naoyuki Tomomatsu

Oyuncular: Yukie Kawamura, Takumi Saitô, Eri Otoguro

 

Alien vs. Ninja (2010) *

 

Yönetmen: Seiji Chiba

Senaryo: Seiji Chiba

Oyuncular: Shûji Kashiwabara, Mika Hijii, Ben Hiura

 

Mutant Girls Squad (2010) **

 

Yönetmen: Noboru Iguchi, Yoshihiro Nishimura, Tak Sakaguchi

Senaryo: Jun Tsugita

Oyuncular: Asami, Tak Sakaguchi, Yumi Sugimoto, Noboru Iguchi, Yoshihiro Nishimura

 

The Big Tits Dragon (2010) *

 

Yönetmen: Takao Nakano

Senaryo: Takao Nakano

Oyuncular: Sora Aoi, Risa Kasumi, Mari Sakurai

 

HellDriver (2010) **

 

Yönetmen: Yoshihiro Nishimura

Senaryo: Yoshihiro Nishimura, Daichi Nagisa

Oyuncular: Yumiko Hara, Eihi Shiina, Kazuki Namioka

 

Gothic & Lolita Psycho (2010) *

 

Yönetmen: Gô Ohara

Senaryo: Hisakatsu Kuroki

Oyuncular: Rina Akiyama, Ruito Aoyagi, Asami

 

Yakuza Weapon (2011) **

 

Yönetmen: Tak Sakaguchi, Yudai Yamaguchi

Senaryo: Tak Sakaguchi, Yudai Yamaguchi

Oyuncular: Tomori Abe, Dennis Gunn, Cay Izumi

 

Deadball (2011) *

 

Yönetmen: Yudai Yamaguchi

Senaryo: Yudai Yamaguchi, Keita Tokaji

Oyuncular: Kai Atô, Bobby, Mickey Curtis

 

Zombie Ass: Toilet of the Dead (2011) *

 

Yönetmen: Noboru Iguchi

Senaryo: Noboru Iguchi, Ao Murata, Jun Tsugita

Oyuncular: Arisa Nakamura, Mayu Sugano, Asana Mamoru

 

Dead Sushi (2012) *

 

Yönetmen: Noboru Iguchi

Senaryo: Noboru Iguchi

Oyuncular: Rina Takeda, Kentarô Shimazu, Takamasa Suga

 

 

 

Murat Kızılca
1971 Beylerbeyi, İstanbul doğumlu. 2008 yılında Öteki Sinema ekibine katıldı. 2012-2013 yılları arasında Popüler Sinema için vizyon filmleri yazdı. Kasım 2013’ten itibaren aylık online sinema dergisi CineDergi için Bilinmeyen isimli köşeyi hazırlıyor. Kasım 2014’ten beri aylık kültür sanat dergisi kargamecmua için sinema yazıları kaleme alıyor. Halen yazmaya devam ettiği Öteki Sinema’da bir yandan da editörlük görevini sürdürüyor.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.