Banu Bozdemir
Kar sahnelerinin filme sığınma, korku, neşe, hüzün, macera ve romantizm kattığı bir gerçek… Kar kapımıza dayanmadan, şimdi karlı kışlı filmlere ve onların bizde yarattığı duygulara dalalım, battaniyeye sarılmayı unutmayın her halükarda!
Karlı sahne deyince aklıma hemen Kill Bill’deki gelin ve O’ren arasında yaşanan, karlar arasında geçen, kara damlayan kanın daha da belirginleştiği o güzel sahne geliyor. Hüzünlü Meiko Kaji müzikleriyle… Kill Bill’in esin kaynağı diyeceğimiz Toshiya Fujita imzalı Lady Snowblood da karlı ve kanlı doğum sahnesiyle sonradan olacakların altını kırmızı harflerle çiziyor gibidir.
KARIN ALTINDA KALANLAR
Coen Kardeşlerin Fargo’su Kuzey Dakota’nın soğuk atmosferinde geçer ve filmi tamamına yayılan kar görüntüsü çok şey gizler! Şeytanın Oteli / Cold Prey 1-2 korkunun soğuğa kitlendiği filmlerden. Her yer çok beyaz ve kaçacak yer yok! Düş Kapanı / Dreamcatcher da kardan ilham alıyor, sonsuz beyazlık çocukluğa, sorgulamalara ve bilinmeyene eşlik ediyor.
Rune Denstad Langlo imzalı Kuzey / North karlar içinde bir yol ve hesaplaşma içeriyor. Hüzün ve komediden fazlasıyla ilham alıyor. Yeni Nesil Ajan / xXx’de kar arabalarıyla yapılan kaçma kovalama da kar tüm sonsuzluğuyla uzar gider önümüzde…
Bridget Jones’un Günlüğü’nde Renee Zellweger kısacık paltosuyla bir Noel akşamı sevgilisinin peşinden koşar ve ona sıcacık sarılır. Ortam soğuk ama aşk sıcaktır diyen filmlerden… Nancy Meyers imzalı Tatil / The Holiday da bir ev değişimi yaşanıyor.
İngiltere’de karlar altındaki o minik ve şirin ev, bir aşkın doğmasına zemin yaratıyor.
Kim ki-duk imzası taşıyan İlkbahar, yaz, Sonbahar, Kış filmi mevsimsel geçişlerle bir hayatın izini sürüyor ve tüm mevsimler gibi kış da süper bir görsellik sunuyor.
Bahman Ghobadi imzalı Sarhoş Atlar Zamanı soğuğun, karın yaşamın ve yoksulluğun üzerine abanırcasına yağdığı filmlerden. Kar mücadeleyi ve zorluğu işaret ediyor bu filmde. Burada karı güzellikle değil, acıyla seyrediyoruz… Aida Begic’in ilk uzun metrajı Kar / Snow, bir savaş sonrası geri kalanlara, dış dünyanın kapılarını tamamen örten bir görsellik sunuyor. Roman Polanski’nin Piyanist’i de acıyı, yalnızlığı kar ve soğuk üzerinden vermeyi seçiyor. Brad Anderson imzalı Sibirya Ekspresi / Transsiberian Rusya’ya doğru yol alan bir tren ve muhteşem kar manzarasının nelere yol açacağı anlatılıyor.
Kar Melekleri / Snow Angels dramatik yapıya kola girmiş bir dost gibi eşlik ediyor. Kar Pastası / Snow Cake yine karların sorunların üzerine yağdığı filmlerden. Yine bir şey oluyor, karlar eriyor ve sırlar ortaya çıkıyor. Rüzgarlı Bayır / Wuthering Heights bir aşkın izdüşümü gibi, iki hayaletin ele ele tutuştuğu karlı bir tepe görüntüsüyle biter. Fantastik Narnia Günlükleri’nin ilkinde de dolaptan dışarıya çıkan çocuklar karlı bir doğayla karşılaşırlar. Kar o filmdeki fantastik görselliğe eşlik eder. Kutup Ekspresi/ The Polar Ekspres Robert Zemeckis imzalı bir animasyon. Noel babanın peşindeki bir çocuğun maceraları karlı bir ortamda anlatılıyor. Kutup Ekspresi karlı yollarda fantastik bir yolculuğa uzanan filmlerden… Tim Burton’un Makas Eller’i en güzel en fantastik kar hikayesi olarak anılabilir. Noel’de neden kar yağar sorusuyla başlıyor ve makas ellerin buzdan heykel yapmasıyla farklı bir noktaya taşınıyor.
HER YERDE KAR VAR!
Sırf kar üzerine çekilen filmleri de yabana atmamak lazım. Yani dünyanın kuzey kutbunda, hayvanlarla, kar takımlarıyla, kar arabalarıyla kısaca karlı yaşam tazıyla çekilen filmleri…
Kar Köpekleri / Snow Dogs tam bir kar filmi. Alaska’da geçiyor ve kar köpekleriyle bir adamın zamanla gelişen dostluklarına çok güzel renk katıyor! Dikey Limit / Vertical Limit tam bir kar filmi. Duygusal bir macerayla başlayan film, kar koşullarıyla insanların mücadelesini anlatıyor. Seri olan Buz Devri / Ace Age sevimli hayvanların eşlik ettiği bir kar filmi. Dönem olarak buzul devrinde geçiyor, esprili anlatımı ve dostluk söylemiyle herkesin gönlünde sıcacık bir kapladı. Kutup Macerası / Eight Below da kar var, köpek var, macera var hadi film çekelim tarzında yapılan keyifli filmlerden.
TÜRK FİLMLERİNİN KARI
Türk filmleri de bu anlamda kar kullanımına sanatsal olarak değer veriyor. Nuri Bilge Ceylan’ın Uzak filmi bu anlamda çok sanatsal görüntüler içeriyor. Karlar altındaki İstanbul farklı bir uzaklık ve gidememe duygusu yaratıyor. Özcan Alper’in Sonbahar’ında bir özlem, bir iddia ve yaşam olarak karşımıza çıkar kar. İklimler’de özlemle karışık bir ayrılık, Yol’da acılı bir hesaplaşma, Arog’da komik bir çağ atlama, Nefes’de sahiplenme ve paylaşamama, Reha Erdem’in yeni filmi Kosmos’da mekansızlık, 120’de ölümün soğuk nefesi olarak yansır beyazperdeye… Deli Deli Olma’da her şeye karşı bir inatlaşmadır kar. Cemal Şan’ın Acı’sı karlara gizlenmiş acıları anlatır tüm çözülmeleriyle…